Filmanmeldelse – Nefarious: Merchant of Souls

av | mar 3, 2014

”We say that slavery has vanished from European civilization, but this is not true. Slavery still exist, but now it applies only to women and its name is prostitution”

–Victor Hugo (1862)

Et kort søk på nettet viser at Nefarious betyr «skjendig, sjofel, nedrig eller gudløs». Filmskapernes oversettelse er «ekstremt ond». Med denne tittelen setter filmskaperen Benjamin Nolot tonen for dokumentaren Nefarious: Merchant of Souls. Fra første scene blir man invitert inn i en verden hvor kvinner og barn utnyttes for sex og penger. Filmskaperne gir seeren historier fra virkeligheten sammen med harde fakta og statistikk.

Dokumentaren er en reise gjennom sex-slaveriets mørke verden over fire kontinent. Vi tas med til Øst-Europa, også kalt «The frontier of failure in the fight against human trafficking». I Moldova, hvor man regner med at hele 10 % av befolkningen er traffickert, møter vi foreldreløse jenter som utnyttes og tas fra barnehjem mens de de ansatte bevisst ser en annen vei. Det er jenter som lures til naboland av falske lovnader om jobb og et bedre liv, men som havner i mafiaens klør som sex-slaver i tvungen prostitusjon. Videre tas vi med til Amsterdam og The Red Light District, hvor øst-europeiske jenter selges i vinduene som varer på utstilling med statens velsignelse.

I Thailand kjøper traffickerne unge jenter fra fattige landsbyer, og tar dem med til storbyene hvor de utnyttes i karaokebarer, massasjerom, bordeller, og lignende. Her regner man med at det er 2,8 millioner mennesker i prostitusjon, og 800 000 er barn. Dokumentarens mest gripende punkt er når teamet drar til Kambodsja, til en by der alle jenter blir solgt av sine egne mødre til prostitusjon, mens fedrene sitter hjemme og drikker. Organisasjonen Agape jobber her for å redde barna, men mødrene stiller seg i veien for dem. Man blir som seer her grepet av fortvilelsen, og kan ikke unngå å beundre utholdenheten til pastorparet i Agape som ikke gir seg i møte med en kultur som aksepterer tvungen barneprostitusjon. Dokumentaren avsluttes i USA og Las Vegas hvor tidligere prostituerte forteller om sin reise fra seksuelt misbruk i barndommen til livet på ”The Strip”.

Underveis i dokumentaren får vi se intervjuer med tidligere offer for sex-trafficking; engasjerte mennesker som har gitt sine liv for å redde dem; og en tidligere trafficker som nå jobber for å redde jentene han før var med å utnytte. Psykologer og abolisjonister intervjues om sitt arbeide med ofrene, og hvordan de ser at erfaringen fra sex-slaveriet har påvirket jentene mentalt og sosialt.

Nefarious: Merchant of Souls gir seerne et omfattende innblikk i kompleksiteten og variasjonen i sex-trafficking. Den bringer frem tårer og sinne hos seerne, men også håpet om at dette ikke er en tapt sak. Kriminaliseringen av sex-kjøp i Sverige trekkes frem som et lys i mørket for dem som jobber for å avskaffe dette moderne slaveriet. Samtidig inviteres vi som seere til å ta ansvar. Vi kan alle bidra til å redde ofrene og gjøre verden til et tryggere sted for den oppvoksende generasjonen jenter. Nefarious: Merchant of Souls anbefales på det sterkeste. Dokumentaren koster 5 dollar å leie. Det er vel anvendte penger! Lei filmen her.

Om filmen

• Originaltittel: Nefarious: Merchant of Souls
  • Regi: Benjamin Nolot